• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

18.000 utgifter i mån, har provat samla

Andrea

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 577
Blev medlem
29 Augusti 2019
Meddelanden
2 055
Mottagna reaktioner
308
Poäng
577
Kollade igen nu och nej bara mini uc på mig
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

PatrikItaly

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
172
Mottagna reaktioner
130
Poäng
317
Är 21 Barre, total skuld på 370.000 någonting, oklart exakta summan. Över 350 under 400. 120.000 hos pappa på remember, 75000 på marginalen, 75000 på creditstar, 46000 på sileo, 10.000 på collector, 19000 på qliro, 9000 på lumify, 5000 på någon annan. Betalade nu igår 18.000 lägsta belopp på allt, och då var det bara räntan på nästan allt. Nästa månad blir det minst 15.000, får in 19 netto.
Provat samla, ingen bank som vill. 15 uc förfrågningar 5 tagna denna månad i desperation.

vad fan gör man i denna sits? Uppskattar verkligen all hjälp man kan få
Kopierar från en annan tråd med lite tips a'la lyxfällan: Jag har aldrig varit riktigt så djupt i låneträsket men gjorde en helomvändning tidigare i år och på bara några månader har jag gjort en enorm skillnad. Med en excelfil har jag koll på vilka lån man har, vilken ränta och vilken månadskostnad. Sedan samlar jag en total i slutet av varje månad för blanco, kredit och bolån, som i stort sett är datan som går in i UC score. Då blir det enklare att prioritera vad som skall väck först och vilka som kan vänta.
I samma flik har jag lagt in månader fram till 2022 och lagt in planen för hur mycket varje kredit bör bli i slutet av månaden. Då blir det enklare att göra bra beslut och förutse tuffa månader när mycket kommer samtidigt.

Det har allt att göra med att öka inkomster och minska utgifter.

Först prio var att få ner månadskostnader så att man hade så mycket extra kapital över som möjligt, alltså det som blir över när allt är betalt i slutet på månaden vill säga. Förutom att gå igenom långivare till långivare och be om lägre ränta eller längre avbetalning så kollade jag alla utgifter. Bytte hälften av alla försäkringarna, satte ner bilförsäkring till bara halv då den är gammal. Avsluta allt vad netflix och tjänster heter. Dra ner på mat och övrigt. Byta från årsvis betalning till månadsvis så att man får koll på månadskostnaden och inte behöver ta dyr kredit när husförskringen på 5k dimper ner.

Flera större aktörer tillåter 3-6 månader utan ammortering i samband med corona. Det gjorde jag på bolån och största krediten, och vips så blåste jag rent på alla mindre saker och hade rejält med marginal när amorteringen sätter igång igen. Många långivare och olika krediter ser illa ut så bättre med fåtalet stora. Hade 5 långivare och 10 krediter i Augusti och går nu ner till 4 givare och 5 krediter. Skall bli intressant på torsdag och se vilken skillnad det gör i UC score.

I en annan flik har jag en "dagbok" eller en lista över saker som jag gör eller kommer att göra för att förbättra ekonomin och jag försöker göra i alla fall 4-5 saker per vecka. Sälja prylar på tradera, handla på matsmart, omförhandla försäkring med xx, nedgradera mobilabonnemang, be om lägre ränta, betalningsfri månad, längre avbetalning, utökning av andra lån som släcker krediter med hög månadskonstnad etc. Hela tiden leta efter möjligheter att öka in och minska ut.

Och till slut en flik med personlig budget. En mall som jag laddade ner i excel där man fyller i alla sina månadskonstander och ser vad man får över när alla fått sitt.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Att ta ännu ett lån för att lösa det akuta skulle jag inte rekommendera. Då kommer det snart vara ännu mer akut.
Gör som PatrikItaly, skriv ner skulder, hur mcyket du betalar i ränta, amortering och vilken räntesats du har.
Snabbt som attan skulle jag söka skattejämkning och in med till lönekontoret å kanske du hinenr med till decemberlön. Vet inte om Skatteverket beviljar så sent på året men pröva ändå.
Sen skulle jag satsa på att försöka få amorteringsfritt eller ännu bättre helt betalfri månad på någon av dina större lån. Med de pengarna du skulle lagt där betala bort så mycket du kan av de små skulderna. Sök på Snöbollsmetoden.
Lyckas du med dessa två tror jag du lyckas förbättra din situation ganska fort.
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Viktigt med jämnka skatten om du betalar så mkt i ränta.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 295
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
Sluta göra en massa UC! Du gräver bara gropen djupare och djupare. Det enda du kan göra är att ha is i magen och vänta ut dina förfrågningar. För varje UC du tar nu så kommer du bara försämra dina chanser att någon gång få ett samlingslån, och dessutom förlänger du det hela för att du måste vänta längre. Ring dina kreditgivare och fråga om betalningsfritt/amorteringsfritt, förläng återbetalningstiden så mycket det bara går och vänta tills dina förfrågningar är borta eller inte lika färska. Håll ut i 3-6 månader och gör ett nytt försök. Gör inget mer nu!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp